سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کتاب -مقاله-پایان نامه
از آنچه به کارت می آید بپرس و آنچه را به کارت نمی آید واگذار . [امام علی علیه السلام]

نوشته شده توسط:   ُسهراب  

یکشنبه 87 آذر 3  12:18 صبح



جهت رویت متن مقالات به ادامه مطلب بروید

آشفتگی غرائز و امیال ...
دوشنبه 11 اسفند ماه سال 1382 ساعت 21:21

مسائل را یک جانبه دیدن و از جوانب دیگر غفلت کردن ، گاهی زیانهای‏ جبران ناپذیری به دنبال خود می‏آورد . کاوشها و کشفیات روانی در یک قرن اخیر ثابت کرد که سرکوبی غرائز و تمایلات و بالاخص غریزه جنسی ، مضرات و ناراحتیهای فراوانی ببار می‏آورد ، معلوم شد اصلی که مورد قبول شاید اکثریت متفکرین قدیم بود که هر اندازه‏ غرائز و تمایلات طبیعی ضعیف‏تر نگهداشته شوند میدان برای غرائز و نیروهای‏ عالیتر مخصوصا قوه عاقله بازتر و بی مانع‏تر می‏شود اساسی ندارد ، غرائز سرکوب شده و ارضاء نشده ، پنهان از شعور ظاهر ، جریاناتی را طی می‏کنند که چه از نظر فردی و چه از نظر اجتماعی فوق‏العاده برای بشر گران تمام می‏شود و برای اینکه تمایلات و غرائز طبیعی بهتر تحت‏ حکومت عقل واقع شوند و آثار تخریبی به بار نیاورند باید تا حد امکان از سرکوب شدن و زخم خوردگی و ارضاء نشدن آنها جلوگیری کرد . روانشناسان ریشه بسیاری از عوارض ناراحت کننده عصبی و بیماریهای‏ روانی و اجتماعی را احساس محرومیت ، خصوصا در زمینه امور جنسی تشخیص‏ دادند ، ثابت کردند که محرومیتها مبدأ تشکیل عقده‏ها ، و عقده‏ها احیانا بصورت صفات خطرناک مانند میل به ظلم و جنایت ، کبر ، حسادت ، انزوا و گوشه‏گیری ، بدبینی و غیره تجلی می‏کند . اصل بالا در موضوع زیانهای سرکوب کردن غرائز از نوع کشفیات فوق العاده‏ با ارزش روانی است و در ردیف ارزنده‏ترین موفقیتهای بشر است . مردم غالبا بواسطه انس به محسوسات و آشنائی بیشتر با آنها برای‏ کشفیاتی ارزش زیاد قائل می‏شوند که در زمینه امور فنی و صنعتی و به خدمت گرفتن‏ نیروهای طبیعت بی جان صورت گرفته باشد . اما کشفیاتی که در زمینه مسائل روانی و روحی صورت می‏گیرد کمتر مورد توجه عامه مردم می‏تواند قرار بگیرد ، ولی از نظر انسانهای‏ دانشمند و آگاه اهمیت مطلب محفوظ است . هر چند کم و بیش در حکمتهائی که از گذشتگان به یادگار مانده و حتی‏ در آثار اسلامی نشانه‏های زیادی از توجه به این حقیقت دیده می‏شود ، و عملا بسیاری از معلمان و مربیان اخلاق از آن استفاده می‏کرده‏اند اما به طور مسلم‏ اثبات علمی این حقیقت و کشف قوانین مربوط به آن از موفقیتهای علمی قرن‏ گذشته است . اکنون ببینیم این اصل چگونه مورد استفاده قرار گرفت ؟ آیا مانند کشفیات پزشکی ، مثلا پنی‏سیلین ، مورد استفاده قرار گرفت ، متأسفانه پیچیدگی و چند جانبه بودن مسائل روانی از یک طرف ، ارتباط موضوع و تمایلات بشر که خواه ناخواه در کور کردن بصیرت تأثیر دارد از طرف دیگر ، نگذاشت آن استفاده‏ای که باید بشود صورت گیرد ، بلکه خود این اصل ، بهانه و وسیله‏ای شد در جهت مخالفت ، یعنی برای اینکه موجبات‏ سرکوب شدن غرائز و پیدایش آثار خطرناک روانی و اجتماعی ناشی از آن‏ خصوصا در زمینه امور جنسی بیشتر فراهم گردد ، بر عقده‏ها و تیرگیهای روانی‏ افزوده گرددآمار بیماریهای روانی ، جنونها ، خودکشیها ، جنایتها ، دلهره‏ها و اضطرابها ، یأسها و بدبینی‏ها ، حسادتها و کینه‏ها به صورت وحشتناکی بالا رود ، چرا ؟ برای اینکه سرکوب نکردن غرائز به معنی آزاد گذاشتن میلها ، و آزاد گذاشتن میلها به معنی رفع تمام قیود و حدود و مقررات تفسیر شد . پس از آنکه قرنها علیه شهوت پرستی به عنوان امری منافی اخلاق و عامل‏ بر هم زدن آرامش روحی و مخل به نظم اجتماعی و به عنوان نوعی انحراف و بیماری ، توصیه و تبلیغ شده بود ، یک باره ورق برگشت و صفحه عوض شد . جلوگیری از شهوات و پابند بودن به عفت و تقوا و تحمل قیود و حدود اخلاقی‏ و اجتماعی ، عامل بر هم زدن آرامش روحی و مخل به نظم اجتماعی و از همه‏ بالاتر امری ضد اخلاق و تهذیب نفس معرفی شد . فریادها بلند شد ، محدودیتها را بردارید تا ریشه مردم آزاری و کینه‏ها و عداوتها کنده شود ، عفت را از میان بردارید ، تا دلها آرام بگیرد و نظم‏ اجتماعی برقرار گردد ، آزادی مطلق اعلام کنید تا بیماریهای روانی رخت‏ بربندد بدیهی است این چنین فرضیه به ظاهر شیرین و دلپذیری ، به عنوان اصلاح‏ مفاسد اخلاقی و اجتماعی ، طرفداران زیادی خصوصا در میان جوانان مجرد پیدا می‏کند . ما در کشور خودمان می‏بینیم چه کسانی از آن طرفداری می‏کنند ، چه از این‏ بهتر که خود را در اختیار دل ، و دل را در اختیار هوس قرار دهیم و در عین حال عمل ما اخلاقی و انسانی شمرده شود و نام ما در لیست محصلین اخلاقی‏ اجتماعی قرار گیرد ، هم فال است و هم تماشا ، هم کامجوئی است و هم‏ خدمت به نوع ، هم تن پروری است ، و هم اصلاح نفس ، هم شهوت است و هم‏ اخلاق ، بی شباهت به عشق مجازی که در میان برخی از متصوف مابان خودمان‏ معمول بوده نیست ، چه از این بهتر که آدمی از مصاحبت شاهدی زیبا روی‏ بهره‏مند گردد و این کار او سلوک الی الله شمرده شود !؟ ادامه دارد...
.............................................................................................................................................

برتراند راسل و اخلاق جنسی نوین
یکشنبه 23 آذر ماه سال 1382 ساعت 22:48

برتراند راسل می‏گوید : " وسائل پیشگیری( وسائل ضد بارداری ) تولید نسل‏ را ارادی کرده و آنرا از صورت یک نتیجه اجتناب ناپذیر روابط بیولوژیک‏ ( تولید قهری فرزند در اثر آمیزش ) بیرون آورده است . به دلائل متعدد اقتصادی که در قسمتهای پیش شرح دادیم ، محتملا پدر برای تربیت و اعاشه‏ اطفال کمتر اهمیت خواهد داشت ، بنابراین دلیلی نیست که مادری برای‏ پدری اطفال خود همان مردی را انتخاب کند که خاطرش را برای عاشقی و رفاقت می‏خواهد . " مادر " آینده ممکن است شانه از زیر این تعهد خالی کند بدون آنکه‏ لطمه‏ای بسعادت او وارد شود . برای مردان ، انتخاب مادر اطفال خود از این هم آسان‏تر و ساده‏تر خو اهد بود . کسانی که مانند من معتقدند که روابط جنسی فقط هنگامی مسئله اجتماعی و ( قابل تجدید ) محسوب می‏شود که طفلی به‏ وجود آید باید مثل من این دو نتیجه را بگیرند : اولا عشق بدون بچه آزاد است ( و ثانیا ) ایجاد اطفال باید تحت مقرراتی شدیدتر از آنچه امروز هست قرار گیرد . " راسل " بعدا به حل یک مشکل اجتماعی دیگر نیز می‏پردازد و آن مشکل‏ بهبود نژاد بشر است . می‏گوید وقتی روابط جنسی بر این اساس قرار گرفت ، اجتماع می‏تواند فقط به زنان و مردان معینی که از لحاظ شخصی و ارثی واجد شرایطی باشند اجازه تولید نسل بدهد ، آن زنی که پروانه تولید نسل دارد از مردانی که از لحاظ ارثی ارجح شناخته شوند برای تخم گیری و تولید نسل‏ استفاده می‏کند ، در حالی که مردان دیگری که عشاق خوبی خواهند بود از حق‏ پدری محروم خواهند بود راسل کم کم به گفته‏ها و پیشنهادهای خود جنبه اخلاقی نیز می‏دهد و به‏ اندرز و موعظه می‏پردازد ، چون معتقد است یکی از ریشه‏های اخلاق جنسی کهن‏ حسادت است ، مردان و زنان را به ترک حسادت توصیه می‏کند ، می‏گوید : " در طریقی که من پیشنهاد می‏کنم راست است که زوجین را از وفاداری نسبت‏ به یکدیگر مبری می‏دارم ، اما در عوض تکلیف دشوار منکوب کردن حسادت را به عهده‏شان می‏گذارم ، یک زندگی هشیارانه بدون تسلط بر نفس غیر ممکن‏ است ، در این صورت بهتر است یک احساس شدید و مزاحم را چون حسادت‏ تحت انتظام درآوریم و نگذاریم مانع نمو عمومی احساسات عاشقانه بشود ، اشتباه اخلاق قدیمی درآن نیست که کف نفس را توجیه می‏کند بلکه در آن‏ است که در مورد استعمال آن اشتباه می‏نماید " ( مقصود راسل این است که‏ قدما از لحاظ اخلاقی به کف نفس توصیه می‏کردند ، من نیز به کف نفس‏ توصیه می‏کنم ، اما نظر قدما در کف نفس بر این بود که غریزه جنسی محدود گردد و نظر من به این است که جلو حسادت در امر جنسی که نامش را غیرت گذاشته‏اند گرفته شود مردان آنگاه که با عشقبازیهای همسران خودمواجه می‏شوند و احساس ناراحتی می‏کنند باید کف نفس و اغماض کنند ، مزاحم آنها نشوند بلکه از آن مرد بیگانه که همسر محبوب آنها را خوشحال و مسرور کرده‏اند شکرگذار باشند ) . همچنین او می‏گوید : " ایجاد فرزندان باید فقط در ازدواج صورت گیرد و روابط بیرون از ازدواج به وسائل مختلف خنثی گردد ، و شوهران هم نسبت به‏ عشاق همانقدر چشم پوشی داشته باشند که شرقیان نسبت به غلامان خنثی ( مقصود غلامان اخته و خواجه سرایان است ) داشتند ، اشکال اساسی این طریق ، اطمینان اندکی است که به وسائل ضد بارداری(در آن زمان) از یک طرف و صمیمیت زنان از طرف دیگر ( که از عشاق خود باردار نشوند و به ریش شوهر نبندند ) می‏توان‏ داشت اما این اشکال با مرور زمان کاهش خواهد یافت " . رفورم و اصلاح ! به همین جا خاتمه پیدا نمی‏کند ، موضوعات دیگری نظیر ستر عورت ، ممنوعیت ازدواج با محارم ، نشر صور قبیحه ، استمناء ، تمایل‏ به هم جنس ، سقط جنین ، آمیزش در ایام عادت و امثال اینها نیز مورد بحث قرار می‏گیرد . بعضی از این موضوعات از قبیل لزوم ستر عورت و منع‏ نشر صور باصطلاح قبیحه صریحا مورد انتقاد قرار گرفته و بعضی دیگر از قبیل استمناء از حوزه اخلاق خارج دانسته شده‏ است و در قلمرو طب بشمار آمده است ، احیانا از نظر طبی اگر غیر مجاز شناخته می‏شود کسی که بسلامت خود علاقمند است آنرا ترک می‏کند ، به هر حال‏ نمی‏تواند ممنوعیت اخلاقی داشته باشد ! اکنون نوبت آن است که ما اصول اساسی و ارکان اصلی این سیستم اخلاقی را که قبلا بیان کردیم دقیقا بررسی کنیم .ادامه دارد...
.......................................................................................................................................

اخلاق جنسی از نظر اسلام ...
یکشنبه 25 آبان ماه سال 1382 ساعت 23:42

از نظر اسلام ، علاقه جنسی نه تنها بامعنویت و روحانیت منافات ندارد ، بلکه جزء خوی و خلق انبیاء است .در حدیثی می‏خوانیم : ازاخلاق انبیاء دوست داشتن زنان است . رسول اکرم (ص ) و ائمه اطهار ( ع ) طبق آثار و روایات فراوان که رسیده است ،محبت و علاقه خود را به زن در کمال صراحت اظهار می‏کرده‏اند و بر عکس‏روش کسانی را که میل به رهبانیت پیدا می‏کردند سخت تقبیح می‏نمودند .یکی از اصحاب رسول اکرم ( ص ) کار عبادت رابه جائی رسانید که همه روزها روزه می‏گرفت ، و همه شب تا صبح به نمازمی‏پرداخت ، همسر او جریان را باطلاع رسول اکرم ( ص ) رسانید ، رسول اکرم‏( ص ) در حالی که آثار خشم از چهره‏اش هویدا بود از جا حرکت کرد و پیش‏عثمان بن مظعون رفت ، و به او فرمود :ای عثمان بدان که خدا مرابرای رهبانیت نفرستاده است ، شریعت من شریعت فطری آسانی است ، من شخصا نماز می‏خوانم و روزه می‏گیرم و با همسرخودم نیز آمیزش می‏کنم ، هر کس می‏خواهد از دین من پیروی کند باید سنت ‏مرا بپذیرد . ازدواج و آمیزش زن و مرد با یکدیگر جزء سنتهای من است .
مطالبی که قسمتهای قبل درباره پلیدی علاقه جنسی و آثار ناشی از آن گفتیم مربوط به‏گذشته دنیای غرب بود ، دنیای غرب در زمان حاضر در زمینه اخلاق جنسی‏نسبت به گذشته ، باصطلاح یک دور 180 درجه‏ای زده است امروز همه سخن ازتقدیس و احترام علائق و روابط جنسی و لزوم آزادی و برداشتن هر قید و بندی‏در این زمینه است ، در گذشته آنچه گفته شده است بنام دین بوده و امروزنقطه مقابل آنها بنام علم و فلسفه پیشنهاد می‏شود .متاسفانه ما از ضرر افکار قدیم غربیها با همه ضعیف بودن وسایل ارتباطی (در زمان گذشته) ‏میان اقوام و ملل ، مصون نماندیم و کم و بیش در میان ما رخنه کرد ، اماافکار جدیدشان در اوضاع و احوال حاضر سیل آسا بسوی ما روان است ( درقسمت دوم این بحث درباره افکار جدیدی که در زمینه اخلاق جنسی در جهان‏پیدا شده بحث می‏شود )در صفحات گذشته بحث مختصری در اطراف عقیده رائج جهان قدیم به پلیدی‏ذاتی روابط جنسی مطلقا ، و تأثیر سوء عمیق این عقیده در آشفته ساختن ضمیربشر ایراد و به منطق اسلام در این زمینه اشاره شد در ‏بحثهای بعدی آراء و عقاید متفکرین جدید در این زمینه که درست در نقطه مقابل‏اسلاف خودشان است مورد بحث و تحقیق قرار می‏گیرد. 


پاورقی: آنچه در باره عقاید اسلام در مورد اخلاق جنسی ذکر شد قابل تعمل است ،البته بیشتر از این نظر که آنچه در زمان حاضر به نام اسلام و دین از آن صحبت می شود با آنچه که اغلب می بینیم تفاوت آشکار دارد. اگر چه منظور از حدیثی که در بالا ذکر شد این نیست که به هر زنی که می بینید بلافاصله ابراز محبت و تمایل کنید ، اما آنچه که اکنون از آن سراغ داریم بیشتر پا گرفتن عقاید غلط و غیر انسانی و غیرعقلانی در گذشته و در فرهنگ قدیم ما با نام تعالیم اسلامی و یا فرهنگ اصیل ایرانی است که بیشتر ناشی از افکار برتری جویی و مرد سالارانه در گذشته و ادامه آن تا زمان جاریست.در آینده بیشتر در این مورد صحبت خواهیم کرد. لطفا اگر در این زمینه نظری دارید ارسال کنید تادر صورت تمایل با نام خودتان درج شود .
.........................................................................................................................................

آمار تعرض جنسی در جهان
شنبه 2 تیر ماه سال 1386 ساعت 18:12

بنابر آماری که سازمان بهداشت جهانی (WHO) ارائه داده سوءاستفاده جنسی از کودکان در کنار کار اجباری و خشونت فیزیکی علیه کودکان افزایش چشمگیری داشته و به یکی از اصلی ترین نگرانی های سلامت جهانی تبدیل شده است.

کودکان نیازمند توجه به سلامتی و موقعیت اجتماعی خود هستند و در صورتی که این شرایط آنها مورد توجه مناسب قرار نگیرد آثاری منفی در رشد اقتصادی و اجتماعی جوامع خواهد داشت.

کشور آفریقای جنوبی در میان کشورهایی که نرخ بسیار بالای سوءاستفاده جنسی از کودکان در آنها ثبت شده در رده های بالا قرار دارد و این موضوع به یکی از اصلی ترین بحران های این کشور تبدیل شده است. بنابر تحقیقی که سازمان بهداشت جهانی انجام داده سالانه حدود 20 هزار گزارش سوءاستفاده جنسی به پلیس آفریقای جنوبی مخابره می شود که یک پنجم آن مربوط به کودکان زیر 18 سال است. این آمار طی 10 سال گذشته افزایش چشمگیری داشته و البته جدای از این آمار تعداد بسیار زیادی سوءاستفاده جنسی از کودکان در این کشور صورت می گیرد که هیچ گزارش و اطلاعاتی از آن به پلیس این کشور ارائه نمی شود.شبکه تلویزیونی BBC اما آمار نگران کننده تری از این بحران ارائه می دهد؛ سوءاستفاده جنسی از کودکان طی دهه گذشته 400 درصد افزایش داشته است. براساس تحقیقی که صورت گرفته دختری که در آفریقای جنوبی به دنیا می آید بیشتر از آنکه احتمال به مدرسه رفتنش وجود داشته باشد احتمال دارد که مورد سوءاستفاده جنسی قرار گیرد. معمولاً این کودکان هم از طبقه فقیر جامعه هستند.

در سال 1994 سالانه بیش از 18 هزار سوءاستفاده جنسی از کودکان به پلیس آفریقای جنوبی گزارش می شد که این آمار در سال 2005 به 30 هزار مورد افزایش یافته است.

گزارش دیگری هم نشان می دهد که سالانه 60 هزار مورد تجاوز جنسی در این کشور آفریقایی صورت می گیرد که 40 درصد آن افراد زیر 18 سال هستند.

از سوی دیگر دانشگاه آفریقای جنوبی هم اعلام کرده که سالانه یک میلیون زن و کودک در این کشور مورد تجاوز قرار می گیرند.

*سال گذشته نوزادی نه ماهه مورد تعرض شش مرد قرار گرفت که سن شان بین 24 تا 66 سال بود. مادر این نوزاد پس از تولدش او را در خیابان رها کرده بود.

*دختر چهار ساله ای پس از آنکه توسط پدرش مورد تعرض قرار گرفت، جان داد.

*نوزادی 14 ماهه پس از آنکه توسط دو عموی خود مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفت، جان داد.

*نوزادی هشت ماهه توسط چهار مرد مورد تعرض قرار گرفت که یکی از آنها بعدها در دادگاه به حبس ابد محکوم شد. این تنها چهار نمونه از سوءاستفاده های جنسی وحشتناکی است که روزانه نسبت به کودکان آفریقای جنوبی صورت می گیرد.

این آمار زمانی بیشتر نگران کننده می شود که توجه داشته باشیم 70 درصد بزرگسالان و 80 درصد کودکان مبتلا به ویروس HIV در آفریقای جنوبی زندگی می کنند.یکی از عواملی که باعث افزایش سوءاستفاده جنسی از کودکان در آفریقای جنوبی شده این دیدگاه است که تجاوز به کودکان باعث جلوگیری از ایدز یا درمان آن خواهد شد.

این دیدگاه نه تنها در آفریقای جنوبی بلکه در دیگر کشورهای آفریقایی از جمله لیبریا هم وجود دارد. این کشور هم یکی از بالاترین آمارهای سوءاستفاده جنسی را در میان کشورهای جهان دارا است. همین چند هفته پیش بود که در لیبریا کشیشی 64 ساله پسری هشت ساله را مورد آزار جنسی قرار داده بود. این اتفاق رسوایی بزرگی در کلیسای این کشور برپا کرد.

این پدیده تنها شامل کشورهای فقیر و آفریقایی نمی شود بلکه در امریکا که ثروتمندترین کشور دنیا است هم آمار نگران کننده ای در این مورد وجود دارد.

دانشگاه کلرادو چندی پیش آماری از سوءاستفاده جنسی به خصوص در میان کودکان این کشور منتشر کرد.

*در هر دو دقیقه یک کودک در امریکا مورد سوءاستفاده جنسی قرار می گیرد.

*یک زن از هر شش زن امریکایی در کودکی مورد سوءاستفاده جنسی قرار گرفته است و یک مرد از هر 33 مرد.

*در سال 2005 بیش از 200هزار کودک و نوجوان در امریکا مورد آزار جنسی قرار گرفتند که 44 درصد آنها نوجوانان بین سنین 12 تا 18 سال هستند.

*در امریکا تنها 41 درصد موارد سوءاستفاده جنسی از کودکان به پلیس گزارش می شود و 59 درصد این تجاوز به پلیس گزارش نمی شود.

*تنها در ایالت کلرادو سالانه بیش از 50 کودک در اثر سوءاستفاده جنسی جان خود را از دست می دهند که 75 درصد آنها را کودکان زیر 4 سال تشکیل می دهند.

*سالانه حدود دو هزار کودک در ایالت کلرادو پس از سوءاستفاده جنسی به بخش مراقبت های ویژه مراکز درمانی منتقل می شوند.

منبع: روزنامه شرق 31/2/86
نقل از: http://sociology82.blogfa.com
.........................................................................................................................................


 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ