سفارش تبلیغ
صبا ویژن
کتاب -مقاله-پایان نامه
قناعت دولتمندى را بس و خوى نیک نعمتى بود در دسترس . [ و حضرتش را از معنى « فَلَنُحْیِیَنَّهُ حَیّاةً طَیِّبَةً » پرسیدند ، فرمود : ] آن قناعت است . [نهج البلاغه]

نوشته شده توسط:   ُسهراب  

دوشنبه 87 آبان 20  1:28 صبح
حقوق بشر با قرائت سازمان ادوار تحکیم 

 سازمان ادوار تحکیم حاصل اجتماع عده ای از فعالین دفتر تحکیم وحدت است، که اینک به جرگه فارغ التحصیلان پیوسته اند.

حقوق بشر درایران 
از زمان تصویب قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی مصوب ??/?/???? که در پی بخشنامه ریاست قوه قضائیه توسط نمایندگان دوره ششم مجلس عینا به قانون تبدیل شد مدت‌ها گذشته است.

تمرکز بر حقوق بشریت اصل ضروری 

 تقریبا در تمام اسنادی که تاکنون درباره حقوق بشر به تصویب مراجع بین المللی رسیده است مضمون واحدی به چشم می خورد این اسناد به طور خلاصه بر این نکته متفق اند که بشر از حقوق و آزادیهایی برخوردار است که باید الزاما و به گو نه ای موثر از آن حمایت شود و دولتها موظف اند در صورت نقض این حقوق تدابیر مطمئن برای احقاق حقوق افراد فراهم آورند، استقرار نظم عمومی در یک جامعه پیشرفته محتاج به قوانینی است که محتوای آن بامعیارهای صحیح سنجیده شده و شایستگی و توان پاسداری از نظم جامعه را داشته باشد.

حقوق عمومی و حقوق بشر 

 «حقوق عمومی» رابطه میان شهروندان و مقامهای عمومی را سامان بخشیده، تضمین می کند که قدرت به طور منصفانه و خردمندانه به کار بسته شده و مورد تجاوز و سوء استفاده قرار نمی گیرد.

آزادی فردی و حدود آن در حکومت اسلامی 

 تاریخ بشریت آکنده از مبارزات و درگیریها وتصادمات گروههای مختلف انسانی است . انسان بحکم داشتن طبع اجتماعی ، از همان روزهای نخستین خلفت ، زندگی فردی را رها کرده و زیستن با دیگر همنوعان را پیشه خویش ساخته است . در این زندگی که خود بخود براساس نیاز متقابل و تعاون با یکدیگر پدید آمده است همواره برخوردها و همکاریها وجود داشته است .

خاستگاه حقوق بشر و دغدغه های امروز 
 اما با تحولات قرن هجدهم اروپا رنسانسی در حقوق بشر پدید آمد که ضامن اجرای آن شد. تا این زمان حقوق بشر برای دولت ها در حد طرح یک مساله اجتناب ناپذیر بود و در مرحله عمل - اگر به این مرحله می رسید- شکست آن قطعی می کرد.

آزادی از هراس 
 اگر دست‌یابی به آزادی، حق مردم یک جامعه و محروم کردن آنان گناهی نابخشودنی و عامل عقب‌ماندگی به شمار آید، به همین نسبت نیز می‌توان گفت این حق مردم یک جامعه است که از ترس آزاد باشد. به این معنا که جامعه، فاقد عوامل اخلال در نظم روانی و امنیت ذهنی شهروندان باشد.

سازمان های غیردولتی و حقوق بشر 
 سازمان های غیردولتی از مهمترین و موثرترین نهادهای جامعه مدنی به شمار می آیند. به ویژه در طول سه دهه گذشته این شخصیت های غیرانتفاعی که اعضای آن شهروند یا اجتماعی از شهروندان یک یا چند کشور هستند که نوع فعالیت شان برحسب خواست جمعی اعضای آن در پاسخ به احتیاجات اعضای جامعه یا جوامعی که سازمان مذکور با آن همکاری می کند، تعیین می شود، در جهت تضمین حقوق بشر مطرح و در راستای اسناد بین المللی گام های بلندی برداشته اند.

اعلامیه حذف خشونت علیه زنان 

 با تاکید بر اینکه خشونت علیه زنان، مبنایی بر نقض حقوق بشر و آزادی های اساسی زنان است و برخورداری زنان را از این حقوق و آزادی ها بطور ناقص یا کامل نفی می کند، و با نگرانی درباره عدم موفقیت درازمدت در حمایت و ارتقاء این حقوق و آزادی ها در موارد خشونت علیه زنان...

درآمدی برنسبت میان فقه وحقوق بشر 
 شاید حقوق بشر، انسانی ترین پدیده مدرن باشد. زمانی که غرب از جنگ به ستوه آمد و خسته بر ویرانه ها زانو زد و سرنوشت تراژیک خود را نگریست، تنها روشی که می توانست میثاقی برای همه انسان ها فارغ از همه تفاوت ها باشد، حقوق بشر بود.

دین و حقوق بشر 
 حقوق بشر را اگر نه به انسان چونان انسان، بلکه به انسانهای مشخصی برگردانیم که به عنوان شهروند تابع نظم سیاسیِ مشخصی هستند، به سخنی دیگر اگر نه از یک ایده ی انتزاعیِ حق، بلکه از نظم سیاسی و تلاش برای دموکراتیک کردن جامعه و سیاست عزیمت کنیم، باز در مورد برداشت دین از حقوق بشر به نتیجه ی مشابهی می رسیم.

وکلا و پیشبرد حقوق بشر 
 در جهان امروز ادبیات تخصصی مربوط به گرایشهای مختلف حقوقی و کاربرد از رشته های مختلف حقوق در ععرصه های متنوع اجتماعی منجمله در عرصه قضاوت یا مشاوره حقوقی و وکالت بسیار گسترده است.

حقوق بشر 
 ? هر فرد بشر حقوق معینی دارد که فطری است. چنین حقوقی را می توان برشمرد یا استنتاج کرد. آنها اکتسابی نیستند بلکه صرفاً بر مبنای انسان بودن، در کلیة‌انسانها ذاتی است.

آیین ‏نامه ستاد حقوق بشر 
 به موجب اصل 156 قانون اساسی قوه‏قضائیه پشتیبان حقوق فردی و اجتماعی و مسوول تحقق بخشیدن به عدالت و همچنین موظف به احیای حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی مشروع است.

حقوق بشراصلی ترین دغدغه جهان بشری
 
 جوهره اصلی حقوق بشر پاسداری از حیثیت انسانی است. هر انسانی فارغ از جنس، رنگ، نژاد، مذهب دارای حیثیت انسانی برابر با دیگر انسان ها است. برخورداری از حیثیت و کرامت انسانی برابر، از اصول بنیادین حقوق بشر است که در هیچ شرایطی تخصیص نمی پذیرد.

آنچه حقوق بشر می‌نامند! 

 حق حیات، آزادی، برابری، عدالت، دادخواهی عادلانه، حق حفظ در مقابل سوءاستفاده از قدرت، حفاظت در مقابل شکنجه، حفاظت شرافت و خوشنامی، حق پناهندگی، حقوق اقلیت‌ها، حق شرکت در حیات اجتماعی، حق آزادی فکر و ایمان و سخن، حق آزادی دین، حق تجمع، حقوق اقتصادی، حق تشکیل خانواده، حق تعلیم و تربیت، حق حفظ حیات فردی شخص و حق انتخاب، آزادی محل زیست” (محقق داماد، ????، ص ??)

حق شهروندی و حق بشری 

 آیا می‌توان فرایندی برای شکل‌گیری این سیر و تحولات آن ترسیمنمود؟ این نوشتار درصدد بحث درباره‌ی جزئی از سیر فوق است و به شکل‌گیری حق شهروند‌بودن به‌مثابه عاملی مؤثر در ایجاد برداشت‌های ناهمگون با حقوق مندرج در سند بنیادین حقوق بشر، یعنی اعلامیه‌ی جهانی حقوق بشر می‌پردازد تا بتوان، پدیده‌ای تحت عنوان "شهروند جهانی" به‌مثابه نقطه ادراک واحد و مشترک از اعلامیه را توصیف‌کرد و آن‌را به تمامی انسان‌ها تعمیم داد.

مبانی انسان شناسی حقوق بشر 
 سخنرانی آقای دکتر امیر نیک پی

کلیات حقوق بشر و حقوق مدنی وسیاسی 
 سخنرانی آقای دکتر اردشیر امیر ارجمند

حقوق بشر در عمل 
 آسیب‌شناسی حقوق بشر در ایران امروز


روز جهانی حقوق بشر: ایران در یک سال گذشته 

 روز ?? دسامبر (?? آذر) روز جهانی حقوق بشر نامگذاری شده‌است. مروری بر ارزیابی فعالان اجتماعی در حوزه‌های مختلف زنان، کارگری، دانشجویی و روزنامه‌نگاری از وضعیت حقوق بشر در ایران در یک سال گذشته.

زوایای حقوق بشر 
 در ماده ?? این اعلامیه آمده است؛ «هر شخصی حق استراحت، فراغت و تفریح دارد و به ویژه باید از محدودیت معقول ساعات کار و مرخصی ها و تعطیلات ادواری با دریافت حقوق بهره مند شود.»

تأثیر متقابل حقوق بشر و حقوق بشردوستانه در حمایت از پناهندگان 
 حقوق بشر و حقوق بشردوستانه به عنوان دو شاخه از حقوق بین الملل مکمل یکدیگر هستند و به دلیل مبانی انسانی، فلسفی، تاریخی و هدف مشترک آنها که حمایت از حقوق انسان ها است در عمل به سمت نزدیکتر شدن حرکت کرده اند، ولی به دلیل تفاوت تکنیک هایی که در تفسیر و اجرای هرکدام از این دو دسته قواعد حقوقی وجود دارد، این تفاوت ها حفظ شده است.

حقوق - قانون - حقوق بشر 
 حقوق در معنای اصطلاحی آن به مجموعه قواعد و نظامات و مقرراتی که برای تنظیم روابط افراد و استقرار نظم در جامعه وضع شده و دارای ضمانت اجرای کافی و موثر باشد، می پردازد و در معنای کلی حقوق به معنی توانایی و اختیار قانونی افراد و معنای لغوی آن، حقوق جمع کلمه حق است که در زبان فارسی و عرب به معنای سزاوار - روا و در مقابل باطل است.

تبعیض جنسی قانون علیه کدام جنس ! 
 تبعیض جنسی مبحثی است که در بحثهای سازمانهای بشر دوستانه باب شده و بعضی مسولین سازمانهای خارجی به یکطرفه بودن حق طلاق و طولانی بودن زمان دسترسی به طلاق و سخت بودن گرفتن حقوق زن اشاره کرده و صحبت از نا کارآمدی قوانین می کنند...

کمپین و آموزش حقوق بشر 
 برای فعالان حقوق بشر و معتقدان به توسعه توام با تضمین این حقوق، آموزش و ترویج حقوق بشر همواره به عنوان دغدغه‌ای اصلی و بنیادی مطرح بوده است. نگاه تک بعدی به مقوله حقوق بشر و غفلت از ابعاد اجتماعی و کاربردی آن در زندگی روزمره افراد بدون شک یکی از آسیب های جدی روند تحقق و تضمین حقوق بشر در جامعه ایرانی است.

حقوق بشر و اسلام در محک تجربه 
 برای ورود به ضرورت و اهمیت اعلامیه جهانی حقوق بشر مصوب ???? میلادی اشارتی می کنم به مهم ترین معضلات آدمی در طول تاریخ پرماجرای خود. پس از ورود نوع بشر به تاریخ و گذر از ادوار مختلف و تاسیس مدنیت و گسترش شهرنشینی و شکل گرفتن طبقات و حکومت و تقسیم کار، آدمی در تمام سرزمین ها دچار کشمکش ها و جنگ ها و رنج های فراوان شده که هنوز هم ادامه دارد.

منشا حقیقی قدرت خداست و اعتبار....
 اساس قدرت حکومت، خواست مردم است. این خواست باید از طریق انتخابات عمومی و ادواری که به‌طور همگانی و مشارکت برابر و با رای مخفی یا روش‌های رای‌گیری آزاد مشابهی ابراز شود.

حقوق انسان محور، حقوق بشری‌اند 
 تصور بر این است که حقوق اقلیت‌ها و حقوق زیست‌محیطی از خانواده حقوق بشر‌اند، این مطلب کوتاه بر آن است تا این حقوق را در حیطه حقوق بشر بیابد.

حقوق بشر و دو تئوری 
 مباحث حقوقی آن‌گاه که حقوق را فراتر از داربست مفاد و قوانین مطرح می‌‌کنند،‌ناگزیر با حوزه اندیشه درمی‌آمیزند و در نتیجه هرگز به جواب‌های قطعی و مانیفست‌گونه منتهی نمی‌شوند و این برخلاف آن انتظاری است که عموم از علم حقوق دارند.

آزادی تشکیل انجمن 
 قدرت تعیین سرنوشت فردی و جمعی از طرف خدای بزرگ به انسانها داده شده است و خداوند بر اساس همین قدرت جمعی انسان‌ها است که انسان‌ها را به طور جمعی مواخذه می‌کند بنابراین جمعیت یک کشور نسبت به جمعیت کشور دیگر حق دخالت در دولت کشورش را دارد اما همین حق که رابطه این ملت را با ملت دیگر مشخص می‌کند.





 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ